.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ناهارخوران گرگان هم به خاطره‌ها مي‌پيوندد

يك پژوهشگر محيط زيست گلستان گفت: چنانچه ساخت و ساز مسكوني در منطقه هزارپيچ مصوب شود، با توجه به ناتواني ناهارخوران در پذيرش فعاليت‌هاي تفرجي، اين منطقه نيز از نظر محيط زيستي رو به زوال رفته و بدين ترتيب ناهار‌خوران نيز به خاطره‌ها مي‌پيوندد.

مزدك دربيكي اظهار داشت: بر خلاف تصور غالب مردم، گرگان به عنوان مركز استان، از نظر تعداد مكان‌هاي تفرجي طبيعي كه داراي زيرساخت‌هاي مناسب براي تفريح و تفرج عموم مردم باشد، بسيار فقير است.
به گفته وي پارك جنگلي ناهارخوران، النگ‌دره و هزارپيچ نيز فاقد زيرساخت‌هاي لازم جهت تفرج عمومي هستند.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه با اشاره به شلوغي بيش از حد ناهارخوران گفت: بر اساس پژوهش‏هاي علمي، ناهارخوران توان پذيرش بيش از اندازه استفاده‌هاي تفرجي را ندارد و در چنين شرايطي يكي از بهترين مناطقي كه مي‌تواند در صورت برنامه‌ريزي و مديريت مناسب محيط‏زيست، بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي تفرجي مردم گرگان و استان گلستان را به خود جذب كند، تپه هزارپيچ است.
دربيكي با بيان اينكه تصويب تغيير كاربري تپه هزارپيچ در شوراي شهر گرگان، خبري ناگوار براي دوستداران محيط زيست بود، خاطرنشان كرد: قطعا در صورت نابودي هزارپيچ، فشار بسيار زيادي بر ناهارخوران به عنوان مهم‌ترين و شناخته شده‌ترين تفرجگاه استان وارد مي‌شود و به اين ترتيب بايد انتظار داشت كه ناهارخوران هم به تاريخ بپيوندد.
وي تاكيد كرد: تصميمات نادرست در مورد ساخت و ساز در هزارپيچ نه تنها باعث نابودي آن، بلكه سبب نابودي ديگر مناطق و به دنبال آن كاهش مكان‌هاي تفرجي براي مردم گرگان و هزاران مسافر است.
وي همچنين با اشاره به ويژگي‌‌هاي طبيعي تپه‌هاي گرگان يادآور شد: پژوهش‌ها نشان مي‌دهد تپه‌هاي زيباشهر، امام رضا، باباطاهر و هزارپيچ گرگان از نظر زمين‌شناسي لس (Loss) بوده و بر اثر نفوذ آب در آنها به هر شكلي مثلا به صورت چاه‌هاي فاضلاب ساختمان‌ها، نرم شده و سبب جا به جايي مي‌شود.
دربيكي با يادآوري حادثه رانش تپه و ريزش ساختمان‌ها در محله‌هاي امام‌رضا و زيبا‌شهر گرگان در سال‌هاي گذشته اظهار داشت: ساخت و ساز شهرك‌هاي مسكوني در هزارپيچ نيز نتيجه‌اي جز اين ندارد زيرا پس از مدتي بستر اين ساختمان‌ها دچار مشكل شده و پيامدهاي ناگوار محيط زيستي، شهري و اجتماعي را به دنبال دارد.
تپه هزارپيچ گرگان كه در گذشته سوگله و هزارچم نيز خوانده مي‌شد از قابليت‌هاي فراوان گردشگري و تفريحي برخوردار است و در طرح تفصيلي شهر گرگان نيز به عنوان فضاي سبز پارك جنگلي مصوب شده و داراي طرح مطالعاتي گردشگري است.
چندي پيش شوراي شهر گرگان با تصويب لايحه‌اي با تغيير كاربري و ساخت و ساز مسكوني در اين منطقه موافقت كرد.
با موافقت و تاييد اين مصوبه از سوي فرماندار گرگان، قرار است اين مصوبه تا مدتي ديگر براي تاييد نهايي در كميسيون ماده پنج طرح و بررسي شود.
اين لايحه در حالي توسط اعضاي شوراي شهر و فرمانداري گرگان به تصويب رسيد كه هيئت دولت از سال گذشته پيگير آزادسازي زمين‌هاي تپه هزارپيچ بوده است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي،‌ مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و محيط زيست، مديركل حفاظت محيط زيست، مديركل راه و ترابري، شهردار گرگان و رئيس شوراي شهر اعضاي كميسيون ماده پنج هستند.
همچنين استاندار گلستان و رئيس سازمان مسكن و شهرسازي به ترتيب رياست و دبيري اين كميسيون را بر عهده دارند.
اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گلستان از جمله مخالفان جدي اين مصوبه به شمار مي‌آيد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.